Vitamine D

vitamine dVitamine D is een vetoplosbare stof. De officiële benaming van vitamine D3 is cholecalciferol. De officiële naam voor vitamine D2 is ergocalciferol. Vitamine D3 wordt door de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht en zit in dierlijke producten. Vitamine D2 wordt door planten aangemaakt onder invloed van zonlicht. D3 is voor mensen de meest actieve vorm.

Plantaardige bronnen van vitamine D2 zijn: paddenstoelen en gist.

vitamineD3Dierlijke bronnen van vitamine D3 zijn: vette vis, vet vlees, volvette melk, melkproducten, eieren, boter en margarine. In Nederland vindt verrijking van margarine, halvarine en bak- en braadproducten met vitamine D plaats.

Vitamine D reguleert o.a. de niveaus van calcium in het bloed, door de opname uit het voedsel in de darm te bevorderen, evenals de heropname ervan in de nieren. Het is dus heel belangrijk voor de calciumhuishouding!

Tekorten

Gebreksymptomen: osteoporose, osteomalacie, spierzwakte, pijn, verlaagde immuniteit en rachitis.Osteoporose_bot

Wie heeft een risico op een tekort/verhoogde behoefte:

Ouderen, bij vermageringsdiëten, zwangeren en borstvoedenden, mensen met een donkere huidskleur wonend ver van de evenaar af (mensen met een donkere huidskleur maken minder snel vitamine D aan via de huid dan mensen met een lichte huidskleur), gesluierde vrouwen, vegetariërs en veganisten, kinderen die anti-epileptica gebruiken, zuigelingen die uitsluitend borstvoeding krijgen en mensen die op lengtegraad 40 noord of zuid wonen, voornamelijk in de winter.

Therapeutische toepassingen:

-vitamine D waarden in het bloed van 80 nmol/l en daarboven zorgen voor een verminderd risico op botbreuken, bepaalde kankersoorten (darm, borst en prostaat), MS en diabetes IDDM (vroeger type 1)

-preventie van osteoporose

-bij (heup)fracturen

-preventie van tandbederf en losse tanden

-bij verminderde weerstand

-bij depressie

-verbetering van de functionaliteit van het immuunsysteem en werkt    ontstekingsremmend

Suppletieadvies door de Gezondheidsraad:

-kinderen tot 4 jaar: 10 microgram vitamine D per dag, behalve als er sprake is van dagelijks gebruik van meer dan een halve liter melk

-mensen met een donkere huidskleur, of mensen die niet voldoende buitenkomen: 10 microgram

-vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar: 10 – 20 microgram

-zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven: 10 microgram

zon

Vitamine D wordt gemeten in IE(internationale eenheden) of in het Engels IU (International Units): 1000 IU= 25 mcg,  1 mcg= 40 IU.